Sol blir el

I vårt land är el från solen framför allt lika med vattenkraft, vi får verkligen hoppas det fortsätter att snöa och regna på höga höjder! Några enstaka procent -än så länge-blir det över till vindkraft och solceller och…se’n så finns det tyvärr inte så mycket mer att välja på, vad kan jag ha glömt?

…till och med normalt utanför Sverige

Ser ni det finstilta längst ner i logon? Om inte, så står det att vätgas också kan (läs: måste) tillverkas med hjälp av el från olja och kol…ja, så är det…tyvärr!

Låt oss nu säga – och stå för! – att alla våra nästan fem miljoner vätgasbilar (det finns ännu så länge inte ens femtio i Sverige) om endast två decennier  bara har sol och tigrar i tankarna.

Hur mycket extra -el kan det då komma att behövas?

Nu resonerar jag mellan tummen och pekfingret, rätta mig där jag har fel!

Vätgasbilens elmotor(er) är ungefär dubbelt så effektiva som våra nuvarande explosionsmotorer (teknikerna kallar det verkningsgrad), nästan all el övergår i framdrivning av bilen. Då går det åt bara hälften så mycket bränsle, dvs elenergi, som för dagens bilar (som har under 50% verkningsgrad). Bra naturligtvis, men…

…hur mycket kan det bli? Säg, att det är en halv liter bensin/diesel per mil. Säg vidare, att våra ungefär fyra miljoner åtta hundratusen personbilar i genomsnitt kör tolv hundra mil per år.

”Hur många liter går det då åt, Greta? (inte den Greta, utan vår Greta i tredje klass!).

”Fröken, det blir 4 800 000 gånger 1 200 gånger 0.5 som är lika med 2 880 000 000 liter.”

”Bra Greta! Alldeles riktigt!”

Nu blir det kanske lite svårare…men i åttan hittar vi Hans, som får frågan:

”Hur mycket elenergi motsvarar dessa nästan tre miljarder liter?”

”Enkelt, magistern, vid 54%-46% bensin/diesel så blir det 9 kilowattimmar per liter och då behöver vi 2 880 000 000 gånger 9 lika med 25 920 000 000 kilowattimmar (det samma som  25.92 TWh; T står för Tera, W för Watt och h för timmar) på ett år”.

”Rätt Hans! Du kanske också vet vad ett modernt vindkraftverk producerar årligen?”

”Ja, ungefär 10 000 000 kilowattimmar”

”Många nya vindkraftverk blir det väl då, Hans?”

”Ja, om jag tar 28 880 000 000 genom 10 000 000 så får jag det till två tusen åttahundra åttio stycken, Magistern”.

”Mina kära elever, ni har räknat rätt men jag gav er nog fel förutsättningar…ty jag slog en signal till Energimyndigheten, dom som ”arbetar för ett hållbart energisystem, som förenar ekologisk hållbarhet konkurrenskraft och försörjningstrygghet”…               …markeradär fick jag klart för mig att vår beräkning måste vara kraftigt i underkant, att energianvändningen till personbilar idag snarare är i storleksordningen ungefär 45-50 TWh. Alltså vi har tyvärr räknat väldigt, väldigt för mycket i underkant.

För alla våra personbilar tillsammans behöver det laddas med nästan oändligt många Wh:n.  Omräknat till nya vindkraftverk skulle det kanske bli uppåt en tio tusen, nära tre gånger så många som vi har nu i hela Sverige!”.

”Hur ska det gå till” suckar hela klassen, ”det kan väl inte gå?”

Magistern vill att vi räknar vidare och försöker jämföra med hur många Öresundsbroar man skulle kunna bygga för tio tusen vindkraftverk[1]. Tack o lov! Det ringer ut…


[1] Öresundsbron kostade knappt 40 milliarder i dagens penningvärde, många öresundsbroar blir det…